Конспект уроку з біології на тему: Роль молюсків у природі та в житті людини

Дата_____________                                                              8 Клас
Урок № 32
Тема уроку:  Роль молюсків в екосистемах, їхнє значення для людини.
Мета уроку:
навчальна: поглибити знання учнів про різноманітність молюсків; з’ясувати значення молюсків у природі та в житті людини; 
розвиваюча: розвивати логічне мислення, увагу, уяву, уміння узагальнувати, аналізувати та робити висновки.
виховна: виховувати бережливе ставлення до тварин.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок – суд.
Обладнання: відео, дидактичний матеріал, ілюстрації.
Хід уроку
І Організаційний момент
Слово вчителя
Встати суд іде, сьогодні на суді присутні шановний суд Слизькоухий Віталій, Дзигаленко Іван, Сташко Олександр, колегія прокурорів, колегія адвокатів, секретар суду Романенко Ірина, та обвинувачувані представники Типу молюски: Клас Черевоногі, Клас Двостулкові, Клас Головоногі.
Повторимо правила поведінки під час судового засідання.
1.     Говорити правду, і тільки правду.
2.     Відстоювати свої знання
3.     Бути толерантними, чемними, стриманими
4.     Вчитися слухати і робити висновки.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя
На лаві підсудних у нас знаходяться представники класів, які ми опрацьовували на минулому уроці. Надаємо їм слово.
 Клас Черевоно́гі — найбільший і найуспішніший клас молюсків, з відомими видами, що охоплює равликів і слимаків, а також значну кількість інших морських і прісноводних видів. Кровоносна система у черевоногих незамкнена. Дихають черевоногі легенями (наземні види) та зябрами (підводні). Травна система представлена ротовим отвором, шлункоманальним отвором. Видільна система- нирки. Нервова система складається з нервових вузлів, сполучених між собою, та нервів.
Серед молюсків є роздільностатеві та гермафродити. Розвиток може бути як прямий, так і непрямий.
 Клас Головоногі - мешкають виключно у морях: у товщі води або біля дна;  добре розвинені лише голова та тулуб; за рахунок ноги утворюються щупальця та особливий орган, який забезпечує реактивний рух -лійка;  черепашки або зовсім немає, або вона має вигляд пластинки, розташованої під шкірою;  кровоносна система добре розвинена;  органи дихання - зябра;  є особлива чорнильна залоза, секрет якої забезпечує захист від ворогів;  активні хижаки, які полюють на безхребетних тварин або риб; лише наутилус може живитись трупами тварин;  шкіра багатьох головоногих здатна змінювати колір під впливом нервових імпульсів; високорозвинена нервова система разом з досконалими органами чуттів визначає складні форми поведінки;
Представники: кальмари, наутілуси, каракатиці, восьминоги.
Клас Двостулкові - мешкають у прісних і солоних водоймах, ведуть малорухомий або прикріплений спосіб життя; є лише два відділи тіла: тулуб та нога; тіло вкрите двостулковою черепашкою;  живляться за допомогою фільтрації; вода з частками їжі потрапляє до мантійної порожнини через отвори - сифони;  мають поділений на відділи кишечник та травну залозу - печінку;  органи виділення - нирки; серце складається з двох передсердь та одного шлуночка; органи дихання - зябра; нервова система розкидано-вузлового типу; органи чуттів розвинені слабко;  є роздільностатеві види та гермафродити, запліднення зовнішнє;  розвиток непрямий.
Представники: жабурниця, перлівниці, дрейсени, тридакна,  мідії,  гребінці, устриці, корабельний черв’як.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати яку роль відіграють молюски в екосистемі, та їх значення у житті людини. Що вони приносять, користь чи шкоду. Чи відбудуться зміни в природі, якщо їх нестане?
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя
Слово надається колегії прокурорів.
Прокурор черевоногих:
1.      Наземні черевоногі молюски (наприклад, голі слизуни) можуть ушкоджувати зернові та овочеві культури, плодові тіла їстівних грибів.
2.      Багато видів є проміжними хазяями паразитичних червів (малий ставковик  проміжний хазяїн печінкового сисуна, бітинія - котячого сисуна, що паразитує в печінкових протоках і підшлунковій залозі кішки, собаки, свині, а часом і людини.
3.      Слинні залози тропічного молюска з роду Конус виробляють смертельну для людини отруту, що паралізує.
4.      Рапани — хижаки, що живляться дрібними двостулковими молюсками, наприклад, мідіями і устрицями, раковини яких вони відкривають за допомогою своєї мускульної сильної ноги. Молоді рапани за допомогою свого покритого зубчиками язика-свердла свердлять дірки в раковинах своїх жертв і розкривають їх. Так рапани винищили майже всіх гребінців і значну кількість устриць у Чорному морі, а тепер знищують мідій і деяких інших двостулкових молюсків.
Слово вчителя: Слово у відповідь надається адвокату черевоногих.
Адвокат Черевоногі молюски.
1.      Черевоногі молюски — важлива складова водних і наземних угруповань організмів. Деякі види споживає в їжу людина (наприклад, виноградного слимака, рапана, трубача, літорину).
2.      Черепашки молюсків (особливо мешканців тропічних морів, наприклад конусів чи мурексів) використовують як сувеніри, з них виготовляють ґудзики та прикраси.
3.      Рослиноїдні види черевоногих обмежують чисельність водної рослинності, запобігаючи заростанню водойм.
4.      Відомі також черевоногі молюски-трупоеди, висмоктують з допомогою хоботка тканини загиблих тварин і виконують таким чином роль санітарів водойми.
5.      Наземні ґрунтові молюски збагачують ґрунт органічними та мінеральними речовинами.
6.      Морські каурі (до 15 см) народи Африки і Азії застосовували як гроші.
7.      Рапана та мурекс виділяють пурпур ( речовина фіолетового кольору)– який колись був як дороге чорнило.
Слово вчителя. Прошу до слова прокурора головоногих.
Головоногі прокурор
1.      А ви знаєте, що кільчастий синій восьминіг кожний рік вбиває людей більше, чим акули. І хоча довжина його тіла не перевищує 3 см, цей восьминіг одна з найотрутніших тварин: він виділяє значно сильнішу отруту ніж будь-яка наземна тварина.(відео)
2.      А ви знаєте, що каракатиця за 5 сек. Забарвлює чорнилом всю воду в баці місткістю 5,5 тис. літрів. А велетенський кальмар викидає з лійки стільки чорнильної рідини, що морські хвилі мутніють на просторі в сотню метрів.(відео)
3.      Кальмари завдають певної шкоди, поїдаючи рибу.
Головоногі Адвокат.
1.      Головоногими молюсками живиться багато морських тварин, зокрема ластоногі і зубаті кити.
2.      Людина споживає в їж у кальмарів, каракатиць і восьминогів. Страви з м’яса  кальмара однозначно рекомендовані всім, хто веде здоровий спосіб життя, піклується про правильне харчування або бореться із зайвою вагою. Кальмари сприяють нормалізації процесу травлення, покращують апетит і насичують організм корисними мінералами і вітамінами, при цьому чудово засвоюються, не залишаючи відчуття тяжкості в шлунку. А ще сприяють нарощуванню м’язової маси, що важливо для спортсменів-бодібілдерів.
3.      Із вмісту чорнильного мішка каракатиць і кальмарів виробляють коричневу фарбу - сепію, а також натуральну китайську туш.
4.      У кишечнику кашалотів із неперетравлених решток головоногих утворюється особлива речовина - амбра, яку застосовують у парфумерній промисловості для надання стійкості запаху парфумам.
5.      Кістку каракатиць використовують і в парфумерії. Саме її римляни в певній мірі зобов’язані красою своїх жінок. Античні жінки використовували палену і товчену кістку, як косметичний засіб, що покращував колір обличчя. А у Франції до цього засобу додавали кармін і виготовляли так звану французьку пудру.
6.      Наутілус  Черепашки застосовується як поплавець і баласт.
Слово вчителя. Слово надається прокурору двостулкових.
Двостулкові  прокурор:
1.      Прісноводний молюск дрейсена, або трикутниця , утворює колонії на підводних спорудах (на шлюзах, трубопроводах тощо). Проникаючи до водопровідних труб, вона може їх закупорювати, а після своєї загибелі псувати воду для пиття. Оселюючись на днищах кораблів, дрейсена знижує їхні гідродинамічні якості. У морських
2.      Молюск корабельний черв’як  дістав свою назву через червоподібну форму тіла, яке сягає завдовжки 10 см. Своєю загостреною черепашкою, розташованою на передньому кінці тіла, він проробляє ходи у дерев’ яних днищах кораблів і човнів, різних спорудах, розташованих у воді.
3.      Глохідій це личинки ряду уніоніди, які ведуть паразитують на рибі.
Двостулкові адвокат:
1.      Людина вживає в їжу устриць, мідій, морських гребінців, вишуканими черепашками прикрашає свої житла.
2.      Дуже цінуються ювелірні прикраси із застосуванням перлин.
3.      Із деяких двостулкових молюсків Середземного моря одержують цінний барвник - пурпур.
4.      Черепашки викопних видів молюсків утворили особливий вид вапняку - черепашник, який використовують у будівництві.
5.      Велика роль черепашок викопних видів молюсків і як «корисних копалин».
6.      Учені вивчають можливість біологічного очищення забруднених водойм молюсками-фільтраторами. Наприклад, жабурниця пропускає через мантійну порожнину близько 20 л води за добу.
7.      Тридактна, концентрує світло, яке падає на мантію, і розсіюють його, покращуючи умови фотосинтезу водоростей.
8.      Безубки очищають воду ставків і озер и. М’ясо, безубки використовують  для корма свиней і качок, а з перетертої ракушки  - добавляють як мінеральну  добавку до корму молодняка.
Слово вчителя:
Слово надається обвинувачуваним.
Клас Головоногі: Шановний суддя, ми не винні, хоч ми деколи завдаємо шкоди природі і людині, але ми робимо це ненавмисно, наприклад восьминоги жалять людей і тварин через те що захищаються від них, так само каракатиця виділяє чорнило не для забруднення водойм, а для захисту.
V. Підведення підсумку уроку.
Слово вчителя:
Шановний суд покидає залу засідання для прийняття рішення.
Прийом «Незалежне опитування»
На засіданні присутній представник преси, який зараз проведе незалежне опитування усіх присутніх. Вам потрібно взяти шаблон равлика, який потрібно прикріпити до певної половини дошки, хто підтримує обвинувачування прокурорів, потрібно прикріпити равлика на листок зліва, хто адвокатів – справа.
Висновок зробить наш журналіст.
Слово вчителя: Встати суд їде.
Секретар: Слухається рішення суду.
Суддя: Взявши до уваги наданий матеріал, суд вирішив.
1.Молюски – важлива складова водних і наземних угруповань організмів.
2.Молюски – дуже потрібні для людини і в природі.
Молюски – це чийсь дім, це чиясь їжа, вони обмежують чисельність інших тварин, запобігають заростанню водойми, збагачують грунт органічними та мінеральними речовинами, очищають, фільтрують водойми, утворюють корисні копалини, використовують як сувеніри та багато іншого.
Рішення остаточне і оскарженню не підлягає.
Слово вчителя:
Внаслідок руйнування природних місць мешкання та масового промислу чисельність молюсків скорочується. Вони потребують охорони. До Червоної книги України занесено 12 видів молюсків.
VI. Домашнє завдання: Творче завдання на вибір: виготовити буклет
« Охорона молюсків», підготувати рецепт страв з молюсків, зробити кросворд на тему Молюски.





















Комментарии

Популярные сообщения